برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

قدرت تغییر : صنعت 4

ما در وسط انقلاب صنعتی چهارم هستیم و این انقلاب ، فراتر از تولید است. تکنولوژی های هوشمند و به هم متصل موجب تحول در طراحی ، ایجاد ، استفاده و نگه داری قطعات و محصولات میشود. و با ماهیت دیجیتالی ، سازمان ها را متحول می­سازند.

صنعت 4.0 چیست؟

انقلاب صنعتی چهارم به عنوان صنعت 4.0 شناخته می­شود و برای ایجاد تغییر در عملکرد کسب وکارها توسط مجریانی که مجبور به رقابت هستند ، استفاده می­شود. سازمان ها باید تصمیم بگیرند که در کجا باید سرمایه‌گذاری کنند و کدام نیازهای آنها برطرف خواهد شد. بدون داشتن درک کافی از تغییرات و فرصت­ها در صنعت 4.0 سازمان­ها با خطر شکست مواجه خواهند بود.

مدیران کسب وکارها در صنعت 4.0 باید داده های خطی و قدیمی خود را به داده های قابل دسترس بلادرنگ و هوشمند تبدیل کنند که موجب ایجاد تحولات در رفتار سازمانی می­شود. ترکیب اطلاعات دیجیتال از منابع مختلف باعث می­شود فعالیت­های فیزیکی کسب وکار ، در چرخه پیشرفت قرار بگیرند.

در این چرخه ، دسترسی بلادرنگ به داده ها و هوشمند شدن آنها موجب ایجاد جریان مداوم اطلاعات بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی می­شود. این جریان در سه مرحله تکراری اتفاق می­افتد که به آن حلقه فیزیکی به دیجیتالی به فیزیکی (PDP) نیز می­گویند. برای دستیابی به این فرآیند ، صنعت 4.0 تکنولوژی­های فیزیکی و دیجیتالی را ترکیب می­کند که شامل تجزیه و تحلیل ، تولید انبوه ، رباتیک ، محاسبات با کارایی بالا ، فرآیند زبان طبیعی ، هوش مصنوعی و تکنولوژی شناختی و مواد پیشرفته می­باشد.

فیزیکی به دیجیتالی : اطلاعات را از دنیای فیزیکی دریافت می­کند و داده­های فیزیکی را به داده­های دیجیتالی تبدیل می­کند.

دیجیتالی به دیجیتالی : با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته ، تجزیه و تحلیل سناریو و هوش مصنوعی اطلاعات را به اشتراک بگذارید و بینش های معنادار کشف کنید.

دیجیتالی به فیزیکی : الگوریتم های خود را برای تبدیل تصمیمات دنیای دیجیتال به داده های موثر ، فعالیت های خوب و تغییر دنیای فیزیکی اضافه کنید.

ارتباط بین سازمانی مسئله ی جدیدی نیست. بسیاری از سازمان ها بخش هایی از حلقه PDP را استفاده می‌کنند یعنی از فرآیندهای فیزیکی به دیجیتالی و دیجیتالی به دیجیتالی استفاده میکنند. این جهش از دیجیتالی به فیزیکی به عبارت دیگر توانایی عملیات روی داده ها و اطلاعاتی که تجزیه و تحلیل شده­اند ، جوهر و ارزش صنعت 4.0 است.

صنعت 4.0 یک مفهوم جهانی است اما به شکل ها و نام های مختلفی در سراسر جهان شناخته می­شود. در ایالات متحده آمریکا بیشتر روی ارزیابی جامع دیجیتال تمرکز می­کنند و بسیاری از آنها از شبکه ذخیره دیجیتالی استفاده می­کنند. در اروپا که این مفهوم از آنجا نشات گرفته است ، این پدیده را با مفهوم صنعت 4.0 می­شناسند و بیشتر برای کارخانه ها کاربرد دارد. در حالی که ممکن است اصطلاحات متفاوت باشند ، اما مفهوم کلی تا حد زیادی یکسان است و شامل همان تکنولوژی ها و برنامه های کاربردی است.

صنعت 4.0 به مراتب فراتر از محدوده اینترنت اشیا ، جایی است که مسائل جدید بسیاری اتفاق می­افتد. همچنین فراتر از قلمرو تولید محصول می­رود تا بر کل اکوسیستم شرکا ، تأمین کنندگان ، مشتریان ، نیروی کار و ملاحظات عملیاتی تمرکز کند.

به طور خلاصه سازمان ها باید یک دید جامع نسبت به انقلاب صنعتی چهارم و روش هایی که کسب وکار را تغییر می­دهد ، داشته باشند. صنعت 4.0 چیزی بیشتر از تکنولوژی پیشرفته است : این صنعت 4.0 درباره ی  روش هایی است که تکنولوژی ها را کنار هم آورده است و اینکه چگونه سازمان ها آنها را تحت کنترل بگیرند تا کارها را انجام دهند و موجب رشد سازمان شوند.

به نظر میرسد این تغییرات با سرعت عجیبی اتفاق می­افتند که هماهنگ شدن با آن دشوار است. با اینکه اجرای صنعت 4.0 کمی دشوار است اما باید از تمام زور و توانایی خود برای اجرای آن استفاده کنید.

چرا صنعت 4.0 اهمیت دارد؟

صنعت 4.0 می تواند فرآیندها و عملکرد سازمان­ها را دگرگون کند. در زیر برخی از بینش های لازم برای مدیران سازمان ها آورده­ایم تا بدانند که انقلاب صنعتی 4.0 چه تاثیری در دنیای آنها ایجاد خواهد کرد.

صنعت 4.0 همه چیز را در زندگی روزانه ما تحت تاثیر قرار می‌دهد

بسیار مهم است که بدانیم انقلاب صنعتی چهارم چیست زیرا نه تنها بر تولیدکنندگان تاثیر می­گذارد بلکه بر ما هم تاثیرگذار است.

در حالی که صنعت 4.0 برای تحت کنترل گرفتن فعالیت­های تجاری ، نیروی کار و خود جامعه رشد کرده است ، ریشه های آن در زنجیره تأمین و تولید ، ستون اصلی در جهان است. از چه چیزهایی ساخته شده است ، چگونه ساخته شده است ، از کجا ساخته شده است و چگونه به ما رسیده اند ، و در جایی که به آنها احتیاج پیدا می کنیم و … : همه این موارد بخشی از چرخه زندگی تولید هستند.

صنعت 4.0 احتمالاً نحوه تولید و ایجاد محصولات را تغییر خواهد داد ، اما همچنین می تواند بر نحوه جابجایی آنها ، چگونگی تعامل مشتریان با آنها و همچنین تجربیاتی که انتظار می­رود در تعامل با شرکت ها داشته باشند ، تأثیر بگذارد. این امر می­تواند باعث تغییر در نیروی کار شود و نیاز به مهارت و نقش جدیدی داشته باشد.

صنعت 4.0 دنیای فیزیکی و دیجیتال را ترکیب می­کند

دیجیتالی کردن عملیات ، تولید ، شبکه های تأمین و محصولات ، شرکتها را قادر می­سازد تا چیزهایی که از انسان ، ماشین آلات ، تجزیه و تحلیل و بینش های پیش بینی شده یاد می­گیرند بتوانند با هم ترکیب کنند تا تصمیمات بهتر و جامع تری بگیرند.

فرایندهای کاملا به هم متصل ، فرصتهای عظیمی را به وجود می­آورند: به جای نظارت بر فرآیندهای مدل خطی که بر اساس روش های تعیین شده عمل می­کردند ، در این حالت شرکت ها می­توانند از آنچه می­بینند یاد بگیرند و بلافاصله یا در زمان خیلی کم ، یادگیری های خود را عملی کنند. این امر به تصمیمات دقیق­تر ، محصولات ، خدمات و سیستم­هایی با طراحی بهتر ، استفاده بهینه از منابع و توانایی بیشتر در پیش بینی نیازهای آینده نیاز دارد.

این فقط مربوط به زنجیره تامین یا تولید نیست بلکه مربوط به عملیات تجاری و رشد درآمد است

صنعت 4.0 با زنجیره تامین و تولید شروع نمی­شود و با آن به پایان نمی­رسد. باید به فراتر از آنها دست یابد و کل صنعت ، بخش ها ، جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. صنعت 4.0 میتواند موجب بهبود عملیات های کسب وکار ، افزایش درآمد ، تغییر محصول ، زنجیره تامین و تجربه مشتری می­شود.

ترکیب تکنولوژیهای دیجیتالی و فیزیکی بر نحوه ارتباط تمام مشتریان ، مصرف کنندگان ، کارمندان و سایر افراد در کسب وکار با سازمان تاثیر دارد. در این بخش ها ، سازمان هایی که روی تولید و اطلاعات دیجیتالی (مثل مسائل مالی ، انرژی ، تکنولوژی و سلامت) تمرکز دارند با سازمان هایی که روی تولید و محصولات فیزیکی تمرکز دارند ، وجه مشترک بسیاری خواهند داشت از جمله در نحوه استفاده از اطلاعات سیستم­های متصل به منظور تولید محصولات و خدمات بهتر ، تجربیات مشتری و ارتباط با فروشندگان و سایر ذینفعان به هم شبیه خواهند بود.

حوزه کاری هر بخش یا صنعت اهمیت ندارد صنعت 4.0 فقط در سه حوزه میتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد :

محصولات

تکنولوژی های صنعت 4.0 میتوانند روش طراحی و توسعه محصولات را تغییر دهند. این تکنولوژی ها میتوانند محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کنند. استفاده از سنسورها و پوشش ها ، تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین و تولید پیشرفته برای افزایش تولید ، کنترل عددی پیشرفته رایانه و رباتیک می تواند موجب پیشرفت محصول شود.

نهایتا سازمان ها می­توانند موجب ایجاد مدل کسب وکار جدید شوند ، همانطورکه می­توانند علاوه بر تولید محصولات فیزیکی ، داده و خدمات بفروشند. داده های محصولات بسیار مهم هستند. سیگنال های دیجیتالی می­تواند موجب ایجاد خدمات بهتر ، ضمانت پیشرفته ، دیده شدن الگوهای مصرفی و داده های کسب درآمد شود.

زنجیره تامین

هر سازمانی زنجیره ی تامین خود را دارد و بسته به نیاز های عملیاتی سازمان ها باهم متفاوت هستند. این زنجیره شامل مواد ، قطعات ، داده های فیزیکی ، اطلاعات و تخصص است که در سازمان ها روی آنها کار می‌کنند. صنعت 4.0 می تواند کارخانه هوشمند را فعال کرده ، شبکه های تأمین­کننده و قابلیت های لجستیک را بهم متصل کند ،  برنامه­ریزی و فرآیندهای تولید محصول را هوشمند کند و اطلاعاتی را در اختیار سازمان ها قرار می­دهد که قبلا از آنها بی خبر بودند.

این قابلیت ها می­توانند چشمگیر باشند بخصوص با مشاهده تغییراتی که صنعت 4.0 برای کلیه ذینفعان یک اکوسیستم به ارمغان می­آورد. تکنولوژی های دیجیتال هوشمند و متصل ، موجب تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان و سایر بخش های کسب وکار از محصولات و خدمات سازمان ها می­شود . این به خودی خود چالش ها و فرصت هایی را در زنجیره تأمین ایجاد می­کند که برخی از آنها با اعمال راه حل های صنعت 4.0 ، امکان­پذیر است.

مشتریان

در تمام مراحل خرید مشتری ، صنعت 4.0 می­تواند فرصت های جدیدی برای نوآوری و رشد ایجاد کند. داده‌های جمع­آوری شده از محصولات و خدمات هوشمند می­توانند درک عمیق­تری از مشتریان برای ما ایجاد کنند. اطلاعات از سیستم های ارتباطی می­تواند باعث افزایش تجربه مشتری ، فروش مستقیم و استراتژی های بازاریابی شود و شرکت ها و شرکای آنها را قادر به ارائه پشتیبانی پس از فروش به مشتریان و تقویت روابط مشتری نمایند.

تجربه مشتری در عصر صنعت 4.0 نه تنها شامل محصولات فیزیکی است بلکه شامل اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و سفارشی­سازی نیز می­باشد که تعامل مشتری با محصول و روش های سازمانی را شفاف تر می­سازد. در این روش ، سازمان ها می­توانند از اصول حلقه PDP برای جذب مخاطب و مشتری ، حفظ ارتباط قوی­تر در داخل و در کل شبکه خود استفاده کنند و محصولات و خدمات بهتری ارائه دهند.

تأثیرات صنعت 4.0 چیست؟

اثرات صنعت 4.0 را می توان در چندین سطح احساس کرد: در کل اکوسیستم ها ، در سطح سازمانی و در سطح کارمندان و مشتری. در زیر ، هر کدام را بررسی می­کنیم.

برقراری ارتباط بین اکوسیستم ها : موجب ایجاد تصمیمات بهتر می­شود

صنعت 4.0 تغییری را پیش‌بینی کرده است که نه تنها بر نحوه عملیات و تولیدات سازمان ها تاثیر دارد بلکه بر نحوه عملکرد و ارتباط اکوسیستم (تامین کنندگان ، مشتریان ، سرمایه گذاران و سایر اعضای متخصص و مربوطه) نیز تاثیر دارد. تکنولوژی های صنعت 4.0 بین تمام نقاط در شبکه ارتباط ایجاد می­کنند. بنابراین سهامداران به راحتی می­توانند باهم کار کنند و با استفاده از داده های این سیستم ارتباطی شرایط جدید را یاد بگیرند و با آن هماهنگ شوند و بتوانند برای اهداف آینده سازمان پیش­بینی کنند.

زنجیره تامین ، تنها کاربرد تکنولوژی های پیشرفته صنعت 4.0 نیست ، علاوه بر آن صنعت 4.0 تصویر سودمندی از روش های مرتبط کردن یک اکوسیستم و برقراری ارتباط بین سهامداران برای جمع­آوری اطلاعات از منابع مختلف و تصمیم گیری جامع ، در ذهن ما ایجاد کرده است. این تغییر از فعالیتهای خطی و پی در پی کسب و کار به یک سیستم باز و به هم پیوسته می تواند صنعت را تغییر دهد و پایه و اساس چگونگی عملکرد شرکت ها ، همکاری و رقابت در آینده را ایجاد کند. (به شکل زیر توجه کنید)

تکامل یافتن سازمان ها : سازگاری با فشارها و نیاز های جدید

اکثر سازمان ها همچنان با برخی از تغییرات سازمانی و اکوسیستم ، که بر فعالیت های سازمان خود فشار وارد می‌کند ، مقابله می­کنند از جمله:

  • ایجاد تغییر و تحول سریع در تکنولوژی های سازمان
  • افزایش پیچیدگی زنجیره تأمین و تقسیم جهانی تولید و تقاضا
  • رشد فشارهای رقابتی از منابع غیر منتظره
  • تغییر مجدد سازمانی ناشی از ترکیب تکنولوژی های دیجیتالی و فیزیکی
  • چالش های مداوم مهارتی

صنعت 4.0 میتواند روش هایی برای حل این مسائل ارائه دهد. توانایی تنظیم و یادگیری بلافاصله از داده ها می تواند سازمان ها را پاسخگوتر ، فعال­تر کند و قابلیت پیش‌بینی آنها را افزایش دهد و سازمان ها را از خطر شکست و سایر چالش های بهره وری نجات دهد.

در درون خود سازمان ، تأثیرات صنعت 4.0 ممکن است مشخص و خاص باشد. نتایج کسب وکار جدید ناشی از ادغام تکنولوژی های دیجیتال و فیزیکی در صنعت 4.0 است. به طور گسترده ، آن نتایج می­توانند به دو بخش اصلی تقسیم شوند : پیشرفت عملیاتی و رشد درآمد. (لطفا به جدول زیر توجه کنید)

پیشرفتهای عملیاتی می­توانند بر پیشرفت­های بهره‌وری (مانند بهبود کارآیی نیروی کار و مدیریت هزینه و برنامه ریزی دقیق) و کاهش خطرات (مانند کاهش فروشنده ، داده و خطرات جغرافیایی و اطمینان از در دسترس بودن منابع) متمرکز شوند. از طرفی ، رشد درآمد می تواند شامل افزایش درآمد (مانند تولید محصولات جدید در تجارت اصلی و استفاده از داده هایی که از طریق مشتریان به دست می آیند برای درک خواسته ها و نیازهای مشتریان) و کل بخش های درآمدزا (مانند استفاده از داده های سیستم های متصل برای ایجاد محصولات جدید و خدمات یا استفاده از داده های تقاضا و تکنولوژی های دیجیتال برای آسان تر شدن کارها در بازارهای جدید) باشد.

بسته به جایی که شرکت در آن تمرکز می­کند ، مدیران سازمان ها ممکن است فرصت های مختلفی را در هر دو زمینه دنبال کنند. عملیات و رشد نقشه کسب و کار برای فعالیت­های مختلف در سه حوزه اصلی محصولات ، زنجیره تأمین و مشتریان تقسیم می­شوند. در شکل زیر سازمان ها می توانند از تکنولوژی های صنعت 4.0 استفاده کنند تا رشد و پیشرفت عملیاتی سازمان را در ستون های مختلف دنبال کنند.

نحوه اولویت بندی عملیات سازمان در مقابل رشد سازمان ، می تواند کمکی باشد تا بفهمید کدام قسمت ها به صنعت 4.0 نیاز دارند و حتی کدام تکنولوژی ها به سرمایه­گذاری های بیشتری نیاز دارند.

فعال سازی اشخاص : ایجاد چالش و قدرتمند کردن کارمندان و مشتریان

صنعت 4.0 برای هر شخص معنای متفاوتی دارد. برای کارمندان ، صنعت 4.0 به معنای تغییر روندکاری و نحوه انجام کارها که انتظار می‌رود انجام دهد. برای مشتریان ، صنعت 4.0 به معنای سفارشی­سازی و ارائه محصولات و خدمات بهتر است که پاسخگوی نیازهای مشتری است.

تغییر تقاضای نیروی کار

با ظهور اتوماسیون هوشمند و سیستم‌های متصل در عصر صنعت 4.0 به نظر می رسد تغییراتی در خواسته های سازمان­ها از کارمندان خود به وجود آمد: اینکه چه مهارت­هایی نیاز دارند ، چه وظایفی را باید انجام دهند ، حتی به چه نقش­هایی نیاز است. این تغییرات می توانند احساس بدی ایجاد کنند زیرا صنعت 4.0 تازه پدید آمده است و همچنان در حال تغییر است. اما لزوماً به معنای از دست دادن شغلتان نیست : برای مثال ، در انگلستان ، تکنولوژی به ایجاد 3.5 میلیون شغل جدید در سالهای 2001 تا 2015 کمک کرده است ، با اینکه باعث از دست رفتن 800000 شغل شده بود.

در سطح فردی ، صنعت 4.0 باعث می­شود که کارمندان کارهای بیشتری انجام دهند. تخصص­های مرتبط می‌توانند به منظور ایجاد داده های ارزشمند باشند ، در حالی که ادغام دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی ممکن است کارمندان را وادار به انجام کارهای پیچیده ، متغیر و غالبا غیرقابل پیش بینی کند که نیاز به توانایی دسترسی و درک داده ها دارد. علاوه بر این ، تکنولوژی های جدید و روش هایی که آنها را در جریان کارها و کارکردهای روزانه سازمان قرار می دهند ، می تواند به معنای نیاز داشتن به یادگیری باشد. افراد باید نحوه ارتباط و کار با تکنولوژی های صنعت 4.0 و نحوه تعیین مسئولیت ها و نقش ها را بدانند.

تاثیر صنعت 4.0 بر کارمندان به شکل های مختلفی است. تکنولوژی های فیزیکی و دیجیتالی هوشمند را می‌توان به عنوان ابزاری برای آسان تر کردن کارهای کارمندان استفاده کرد. همکاری کارمندان و تکنولوژی ها موجب افزایش قدرت سازمان برای دستیابی به اهداف خود می­شود. همچنین موجب ایجاد نقش­های کاملا جدیدی می­شود ، دقیقاً همانگونه که محصولات و خدمات جدید را ایجاد می­کنند.

یک تجربه جذاب برای مشتریان

همانطور که صنعت 4.0  بر مشتریان تاثیرگذار است می­تواند مزایای مختلفی در هر مرحله از کار برای مشتریان داشته باشد از مرحله تحقیقات اولیه و فروش گرفته تا مدیریت حساب و خدمات پس از فروش.

حلقه PDP توضیحی در مورد راه هایی که می تواند صنعت 4.0 برای مشتریان سومند باشد ، ارائه می­دهد: آنها از طریق محصولات ، خدمات و یا بخش های دیگر با شرکت ارتباط دارند و با ایجاد داده های قابل تجزیه و تحلیل می­توان به نیازهای مشتریان پاسخ داد. علاوه بر این ، این داده ها را می توان با اطلاعات قدیمی و داده های سایر مشتریان برای درک بهتر و حتی پیش بینی خواسته های مشتری ترکیب کنند ، یا برای طراحی روش های بهتر، در فرآیند تحقیق و توسعه استفاده کرد.

برای مرحله بعد چه باید کرد؟

شکی نیست که نفوذ مفاهیم صنعت 4.0 در فرایندها و عملیات شرکت­ها افزایش خواهد یافت. جریان اطلاعات ، تکنولوژی­های پیشرفته و مواد – به عبارت دیگر ، تکنولوژی­های دیجیتال و فیزیکی که شامل صنعت 4.0 هستند – دسترسی به اطلاعات و بینش­های همزمان در سراسر سازمان را برای ایجاد بینش­های عملی امکان پذیر می­سازند. این به نوبه خود ، شرکت ها را قادر می­سازد تا کارهای جدیدی را با روش های نوین انجام دهند و انقلابی در زنجیره های تامین ، تولید و مدل های کسب وکار ایجاد کنند.

اگر میخواهید صنعت 4.0 را مورد بررسی قرار دهید ، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

در نوآوری غرق شوید. به دنبال نوآوری های جدید برای سازمان باشید تا عملکرد تکنولوژی های مختلف و تاثیر آنها را روی کسب وکار خود ببینید. باید بفهمید که چه چیزی نیازهای شما را به شکل متفاوتی حل می­کند و چگونه باید به آنجا رسید.

اکوسیستم ایجاد کنید. رشد دیجیتالی سازمان را ارزیابی کنید تا بفهمید چه کاری ممکن است میسر شود و چه اقداماتی باید انجام شود تا تکنولوژی های مورد نیاز را با منابع قبلی خود ایجاد کنید ، بدون اینکه به منابع جدید نیاز داشته باشید. فراتر از تکنولوژی ها ، منابع تخصصی است که میتوانید به عنوان بخشی از شبکه صنعت 4.0 به صورت داخلی یا خارجی به کار بگیرید.

حد و حدود تعیین کنید. بسیار مهم است که با سرمایه ی کم شروع به کار کنید که هنگام تست و تعریف استراتژی ها عواقب کمی داشته باشد. تعیین حد و حدود برای پروژه ها در سازمان می­تواند فضای بیشتری برای ایجاد صنعت 4.0 فراهم کند ، همچنین می تواند به افراد کمک کند احساس ترس کمتری داشته باشند ، که در نهایت می­تواند منجر به نوآوری بزرگتری شود.

با یک یا دو تحول شروع کنید تا ثابت کنید موثر خواهد بود. بخش هایی را که می­توانند برای سازمان ارزش ایجاد کنند ، در اولویت قرار دهید و سپس برای رشد و توسعه سازمان ، این بخش های موفقیت­آمیز را در نظر بگیرید. موفقیت های اولیه می توانند منجر به تمایل بیشتر برای ایجاد فرصت برای سرمایه­گذاری های اساسی‌تر در این بخش ها شوند.

منتظر بهترین ها نباشید و قبلی ها را تکرار کنید. به نظر می­رسد تکنولوژی های صنعت 4.0 به سرعت در حال پیشرفت هستند و معمولاً جایی برای تکرار وجود دارد. یادگیری از تجربیات قبلی می تواند ابتکارات بعدی را فراهم کند و در فهرست اولویت های بعدی قرار بگیرد.

تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتند. اما با تغییر فرصت ها ایجاد میشوند : توانایی صنعت 4.0 می­تواند نقش اساسی در تصمیم­گیری استراتژیک ، ترکیب گسترده­تر اکوسیستم و سفارشی­سازی محصولات و خدمات با نیازهای خاص مشتریان داشته باشد. ایجاد مزیت رقابتی نیاز به ریسک­پذیری دارد.