برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
قدرت تغییر : صنعت 4
ما در وسط انقلاب صنعتی چهارم هستیم و این انقلاب ، فراتر از تولید است. تکنولوژی های هوشمند و به هم متصل موجب تحول در طراحی ، ایجاد ، استفاده و نگه داری قطعات و محصولات میشود. و با ماهیت دیجیتالی ، سازمان ها را متحول میسازند.
صنعت 4.0 چیست؟
انقلاب صنعتی چهارم به عنوان صنعت 4.0 شناخته میشود و برای ایجاد تغییر در عملکرد کسب وکارها توسط مجریانی که مجبور به رقابت هستند ، استفاده میشود. سازمان ها باید تصمیم بگیرند که در کجا باید سرمایهگذاری کنند و کدام نیازهای آنها برطرف خواهد شد. بدون داشتن درک کافی از تغییرات و فرصتها در صنعت 4.0 سازمانها با خطر شکست مواجه خواهند بود.
مدیران کسب وکارها در صنعت 4.0 باید داده های خطی و قدیمی خود را به داده های قابل دسترس بلادرنگ و هوشمند تبدیل کنند که موجب ایجاد تحولات در رفتار سازمانی میشود. ترکیب اطلاعات دیجیتال از منابع مختلف باعث میشود فعالیتهای فیزیکی کسب وکار ، در چرخه پیشرفت قرار بگیرند.
در این چرخه ، دسترسی بلادرنگ به داده ها و هوشمند شدن آنها موجب ایجاد جریان مداوم اطلاعات بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی میشود. این جریان در سه مرحله تکراری اتفاق میافتد که به آن حلقه فیزیکی به دیجیتالی به فیزیکی (PDP) نیز میگویند. برای دستیابی به این فرآیند ، صنعت 4.0 تکنولوژیهای فیزیکی و دیجیتالی را ترکیب میکند که شامل تجزیه و تحلیل ، تولید انبوه ، رباتیک ، محاسبات با کارایی بالا ، فرآیند زبان طبیعی ، هوش مصنوعی و تکنولوژی شناختی و مواد پیشرفته میباشد.

فیزیکی به دیجیتالی : اطلاعات را از دنیای فیزیکی دریافت میکند و دادههای فیزیکی را به دادههای دیجیتالی تبدیل میکند.
دیجیتالی به دیجیتالی : با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته ، تجزیه و تحلیل سناریو و هوش مصنوعی اطلاعات را به اشتراک بگذارید و بینش های معنادار کشف کنید.
دیجیتالی به فیزیکی : الگوریتم های خود را برای تبدیل تصمیمات دنیای دیجیتال به داده های موثر ، فعالیت های خوب و تغییر دنیای فیزیکی اضافه کنید.
ارتباط بین سازمانی مسئله ی جدیدی نیست. بسیاری از سازمان ها بخش هایی از حلقه PDP را استفاده میکنند یعنی از فرآیندهای فیزیکی به دیجیتالی و دیجیتالی به دیجیتالی استفاده میکنند. این جهش از دیجیتالی به فیزیکی به عبارت دیگر توانایی عملیات روی داده ها و اطلاعاتی که تجزیه و تحلیل شدهاند ، جوهر و ارزش صنعت 4.0 است.
صنعت 4.0 یک مفهوم جهانی است اما به شکل ها و نام های مختلفی در سراسر جهان شناخته میشود. در ایالات متحده آمریکا بیشتر روی ارزیابی جامع دیجیتال تمرکز میکنند و بسیاری از آنها از شبکه ذخیره دیجیتالی استفاده میکنند. در اروپا که این مفهوم از آنجا نشات گرفته است ، این پدیده را با مفهوم صنعت 4.0 میشناسند و بیشتر برای کارخانه ها کاربرد دارد. در حالی که ممکن است اصطلاحات متفاوت باشند ، اما مفهوم کلی تا حد زیادی یکسان است و شامل همان تکنولوژی ها و برنامه های کاربردی است.
صنعت 4.0 به مراتب فراتر از محدوده اینترنت اشیا ، جایی است که مسائل جدید بسیاری اتفاق میافتد. همچنین فراتر از قلمرو تولید محصول میرود تا بر کل اکوسیستم شرکا ، تأمین کنندگان ، مشتریان ، نیروی کار و ملاحظات عملیاتی تمرکز کند.
به طور خلاصه سازمان ها باید یک دید جامع نسبت به انقلاب صنعتی چهارم و روش هایی که کسب وکار را تغییر میدهد ، داشته باشند. صنعت 4.0 چیزی بیشتر از تکنولوژی پیشرفته است : این صنعت 4.0 درباره ی روش هایی است که تکنولوژی ها را کنار هم آورده است و اینکه چگونه سازمان ها آنها را تحت کنترل بگیرند تا کارها را انجام دهند و موجب رشد سازمان شوند.
به نظر میرسد این تغییرات با سرعت عجیبی اتفاق میافتند که هماهنگ شدن با آن دشوار است. با اینکه اجرای صنعت 4.0 کمی دشوار است اما باید از تمام زور و توانایی خود برای اجرای آن استفاده کنید.
چرا صنعت 4.0 اهمیت دارد؟
صنعت 4.0 می تواند فرآیندها و عملکرد سازمانها را دگرگون کند. در زیر برخی از بینش های لازم برای مدیران سازمان ها آوردهایم تا بدانند که انقلاب صنعتی 4.0 چه تاثیری در دنیای آنها ایجاد خواهد کرد.
صنعت 4.0 همه چیز را در زندگی روزانه ما تحت تاثیر قرار میدهد
بسیار مهم است که بدانیم انقلاب صنعتی چهارم چیست زیرا نه تنها بر تولیدکنندگان تاثیر میگذارد بلکه بر ما هم تاثیرگذار است.
در حالی که صنعت 4.0 برای تحت کنترل گرفتن فعالیتهای تجاری ، نیروی کار و خود جامعه رشد کرده است ، ریشه های آن در زنجیره تأمین و تولید ، ستون اصلی در جهان است. از چه چیزهایی ساخته شده است ، چگونه ساخته شده است ، از کجا ساخته شده است و چگونه به ما رسیده اند ، و در جایی که به آنها احتیاج پیدا می کنیم و … : همه این موارد بخشی از چرخه زندگی تولید هستند.
صنعت 4.0 احتمالاً نحوه تولید و ایجاد محصولات را تغییر خواهد داد ، اما همچنین می تواند بر نحوه جابجایی آنها ، چگونگی تعامل مشتریان با آنها و همچنین تجربیاتی که انتظار میرود در تعامل با شرکت ها داشته باشند ، تأثیر بگذارد. این امر میتواند باعث تغییر در نیروی کار شود و نیاز به مهارت و نقش جدیدی داشته باشد.
صنعت 4.0 دنیای فیزیکی و دیجیتال را ترکیب میکند
دیجیتالی کردن عملیات ، تولید ، شبکه های تأمین و محصولات ، شرکتها را قادر میسازد تا چیزهایی که از انسان ، ماشین آلات ، تجزیه و تحلیل و بینش های پیش بینی شده یاد میگیرند بتوانند با هم ترکیب کنند تا تصمیمات بهتر و جامع تری بگیرند.
فرایندهای کاملا به هم متصل ، فرصتهای عظیمی را به وجود میآورند: به جای نظارت بر فرآیندهای مدل خطی که بر اساس روش های تعیین شده عمل میکردند ، در این حالت شرکت ها میتوانند از آنچه میبینند یاد بگیرند و بلافاصله یا در زمان خیلی کم ، یادگیری های خود را عملی کنند. این امر به تصمیمات دقیقتر ، محصولات ، خدمات و سیستمهایی با طراحی بهتر ، استفاده بهینه از منابع و توانایی بیشتر در پیش بینی نیازهای آینده نیاز دارد.
این فقط مربوط به زنجیره تامین یا تولید نیست بلکه مربوط به عملیات تجاری و رشد درآمد است
صنعت 4.0 با زنجیره تامین و تولید شروع نمیشود و با آن به پایان نمیرسد. باید به فراتر از آنها دست یابد و کل صنعت ، بخش ها ، جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. صنعت 4.0 میتواند موجب بهبود عملیات های کسب وکار ، افزایش درآمد ، تغییر محصول ، زنجیره تامین و تجربه مشتری میشود.
ترکیب تکنولوژیهای دیجیتالی و فیزیکی بر نحوه ارتباط تمام مشتریان ، مصرف کنندگان ، کارمندان و سایر افراد در کسب وکار با سازمان تاثیر دارد. در این بخش ها ، سازمان هایی که روی تولید و اطلاعات دیجیتالی (مثل مسائل مالی ، انرژی ، تکنولوژی و سلامت) تمرکز دارند با سازمان هایی که روی تولید و محصولات فیزیکی تمرکز دارند ، وجه مشترک بسیاری خواهند داشت از جمله در نحوه استفاده از اطلاعات سیستمهای متصل به منظور تولید محصولات و خدمات بهتر ، تجربیات مشتری و ارتباط با فروشندگان و سایر ذینفعان به هم شبیه خواهند بود.
حوزه کاری هر بخش یا صنعت اهمیت ندارد صنعت 4.0 فقط در سه حوزه میتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد :
محصولات
تکنولوژی های صنعت 4.0 میتوانند روش طراحی و توسعه محصولات را تغییر دهند. این تکنولوژی ها میتوانند محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کنند. استفاده از سنسورها و پوشش ها ، تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین و تولید پیشرفته برای افزایش تولید ، کنترل عددی پیشرفته رایانه و رباتیک می تواند موجب پیشرفت محصول شود.
نهایتا سازمان ها میتوانند موجب ایجاد مدل کسب وکار جدید شوند ، همانطورکه میتوانند علاوه بر تولید محصولات فیزیکی ، داده و خدمات بفروشند. داده های محصولات بسیار مهم هستند. سیگنال های دیجیتالی میتواند موجب ایجاد خدمات بهتر ، ضمانت پیشرفته ، دیده شدن الگوهای مصرفی و داده های کسب درآمد شود.
زنجیره تامین
هر سازمانی زنجیره ی تامین خود را دارد و بسته به نیاز های عملیاتی سازمان ها باهم متفاوت هستند. این زنجیره شامل مواد ، قطعات ، داده های فیزیکی ، اطلاعات و تخصص است که در سازمان ها روی آنها کار میکنند. صنعت 4.0 می تواند کارخانه هوشمند را فعال کرده ، شبکه های تأمینکننده و قابلیت های لجستیک را بهم متصل کند ، برنامهریزی و فرآیندهای تولید محصول را هوشمند کند و اطلاعاتی را در اختیار سازمان ها قرار میدهد که قبلا از آنها بی خبر بودند.
این قابلیت ها میتوانند چشمگیر باشند بخصوص با مشاهده تغییراتی که صنعت 4.0 برای کلیه ذینفعان یک اکوسیستم به ارمغان میآورد. تکنولوژی های دیجیتال هوشمند و متصل ، موجب تغییر انتظارات مصرفکنندگان و سایر بخش های کسب وکار از محصولات و خدمات سازمان ها میشود . این به خودی خود چالش ها و فرصت هایی را در زنجیره تأمین ایجاد میکند که برخی از آنها با اعمال راه حل های صنعت 4.0 ، امکانپذیر است.
مشتریان
در تمام مراحل خرید مشتری ، صنعت 4.0 میتواند فرصت های جدیدی برای نوآوری و رشد ایجاد کند. دادههای جمعآوری شده از محصولات و خدمات هوشمند میتوانند درک عمیقتری از مشتریان برای ما ایجاد کنند. اطلاعات از سیستم های ارتباطی میتواند باعث افزایش تجربه مشتری ، فروش مستقیم و استراتژی های بازاریابی شود و شرکت ها و شرکای آنها را قادر به ارائه پشتیبانی پس از فروش به مشتریان و تقویت روابط مشتری نمایند.
تجربه مشتری در عصر صنعت 4.0 نه تنها شامل محصولات فیزیکی است بلکه شامل اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و سفارشیسازی نیز میباشد که تعامل مشتری با محصول و روش های سازمانی را شفاف تر میسازد. در این روش ، سازمان ها میتوانند از اصول حلقه PDP برای جذب مخاطب و مشتری ، حفظ ارتباط قویتر در داخل و در کل شبکه خود استفاده کنند و محصولات و خدمات بهتری ارائه دهند.
تأثیرات صنعت 4.0 چیست؟
اثرات صنعت 4.0 را می توان در چندین سطح احساس کرد: در کل اکوسیستم ها ، در سطح سازمانی و در سطح کارمندان و مشتری. در زیر ، هر کدام را بررسی میکنیم.
برقراری ارتباط بین اکوسیستم ها : موجب ایجاد تصمیمات بهتر میشود
صنعت 4.0 تغییری را پیشبینی کرده است که نه تنها بر نحوه عملیات و تولیدات سازمان ها تاثیر دارد بلکه بر نحوه عملکرد و ارتباط اکوسیستم (تامین کنندگان ، مشتریان ، سرمایه گذاران و سایر اعضای متخصص و مربوطه) نیز تاثیر دارد. تکنولوژی های صنعت 4.0 بین تمام نقاط در شبکه ارتباط ایجاد میکنند. بنابراین سهامداران به راحتی میتوانند باهم کار کنند و با استفاده از داده های این سیستم ارتباطی شرایط جدید را یاد بگیرند و با آن هماهنگ شوند و بتوانند برای اهداف آینده سازمان پیشبینی کنند.
زنجیره تامین ، تنها کاربرد تکنولوژی های پیشرفته صنعت 4.0 نیست ، علاوه بر آن صنعت 4.0 تصویر سودمندی از روش های مرتبط کردن یک اکوسیستم و برقراری ارتباط بین سهامداران برای جمعآوری اطلاعات از منابع مختلف و تصمیم گیری جامع ، در ذهن ما ایجاد کرده است. این تغییر از فعالیتهای خطی و پی در پی کسب و کار به یک سیستم باز و به هم پیوسته می تواند صنعت را تغییر دهد و پایه و اساس چگونگی عملکرد شرکت ها ، همکاری و رقابت در آینده را ایجاد کند. (به شکل زیر توجه کنید)

تکامل یافتن سازمان ها : سازگاری با فشارها و نیاز های جدید
اکثر سازمان ها همچنان با برخی از تغییرات سازمانی و اکوسیستم ، که بر فعالیت های سازمان خود فشار وارد میکند ، مقابله میکنند از جمله:
- ایجاد تغییر و تحول سریع در تکنولوژی های سازمان
- افزایش پیچیدگی زنجیره تأمین و تقسیم جهانی تولید و تقاضا
- رشد فشارهای رقابتی از منابع غیر منتظره
- تغییر مجدد سازمانی ناشی از ترکیب تکنولوژی های دیجیتالی و فیزیکی
- چالش های مداوم مهارتی
صنعت 4.0 میتواند روش هایی برای حل این مسائل ارائه دهد. توانایی تنظیم و یادگیری بلافاصله از داده ها می تواند سازمان ها را پاسخگوتر ، فعالتر کند و قابلیت پیشبینی آنها را افزایش دهد و سازمان ها را از خطر شکست و سایر چالش های بهره وری نجات دهد.
در درون خود سازمان ، تأثیرات صنعت 4.0 ممکن است مشخص و خاص باشد. نتایج کسب وکار جدید ناشی از ادغام تکنولوژی های دیجیتال و فیزیکی در صنعت 4.0 است. به طور گسترده ، آن نتایج میتوانند به دو بخش اصلی تقسیم شوند : پیشرفت عملیاتی و رشد درآمد. (لطفا به جدول زیر توجه کنید)

پیشرفتهای عملیاتی میتوانند بر پیشرفتهای بهرهوری (مانند بهبود کارآیی نیروی کار و مدیریت هزینه و برنامه ریزی دقیق) و کاهش خطرات (مانند کاهش فروشنده ، داده و خطرات جغرافیایی و اطمینان از در دسترس بودن منابع) متمرکز شوند. از طرفی ، رشد درآمد می تواند شامل افزایش درآمد (مانند تولید محصولات جدید در تجارت اصلی و استفاده از داده هایی که از طریق مشتریان به دست می آیند برای درک خواسته ها و نیازهای مشتریان) و کل بخش های درآمدزا (مانند استفاده از داده های سیستم های متصل برای ایجاد محصولات جدید و خدمات یا استفاده از داده های تقاضا و تکنولوژی های دیجیتال برای آسان تر شدن کارها در بازارهای جدید) باشد.
بسته به جایی که شرکت در آن تمرکز میکند ، مدیران سازمان ها ممکن است فرصت های مختلفی را در هر دو زمینه دنبال کنند. عملیات و رشد نقشه کسب و کار برای فعالیتهای مختلف در سه حوزه اصلی محصولات ، زنجیره تأمین و مشتریان تقسیم میشوند. در شکل زیر سازمان ها می توانند از تکنولوژی های صنعت 4.0 استفاده کنند تا رشد و پیشرفت عملیاتی سازمان را در ستون های مختلف دنبال کنند.

نحوه اولویت بندی عملیات سازمان در مقابل رشد سازمان ، می تواند کمکی باشد تا بفهمید کدام قسمت ها به صنعت 4.0 نیاز دارند و حتی کدام تکنولوژی ها به سرمایهگذاری های بیشتری نیاز دارند.
فعال سازی اشخاص : ایجاد چالش و قدرتمند کردن کارمندان و مشتریان
صنعت 4.0 برای هر شخص معنای متفاوتی دارد. برای کارمندان ، صنعت 4.0 به معنای تغییر روندکاری و نحوه انجام کارها که انتظار میرود انجام دهد. برای مشتریان ، صنعت 4.0 به معنای سفارشیسازی و ارائه محصولات و خدمات بهتر است که پاسخگوی نیازهای مشتری است.
تغییر تقاضای نیروی کار
با ظهور اتوماسیون هوشمند و سیستمهای متصل در عصر صنعت 4.0 به نظر می رسد تغییراتی در خواسته های سازمانها از کارمندان خود به وجود آمد: اینکه چه مهارتهایی نیاز دارند ، چه وظایفی را باید انجام دهند ، حتی به چه نقشهایی نیاز است. این تغییرات می توانند احساس بدی ایجاد کنند زیرا صنعت 4.0 تازه پدید آمده است و همچنان در حال تغییر است. اما لزوماً به معنای از دست دادن شغلتان نیست : برای مثال ، در انگلستان ، تکنولوژی به ایجاد 3.5 میلیون شغل جدید در سالهای 2001 تا 2015 کمک کرده است ، با اینکه باعث از دست رفتن 800000 شغل شده بود.
در سطح فردی ، صنعت 4.0 باعث میشود که کارمندان کارهای بیشتری انجام دهند. تخصصهای مرتبط میتوانند به منظور ایجاد داده های ارزشمند باشند ، در حالی که ادغام دنیاهای فیزیکی و دیجیتالی ممکن است کارمندان را وادار به انجام کارهای پیچیده ، متغیر و غالبا غیرقابل پیش بینی کند که نیاز به توانایی دسترسی و درک داده ها دارد. علاوه بر این ، تکنولوژی های جدید و روش هایی که آنها را در جریان کارها و کارکردهای روزانه سازمان قرار می دهند ، می تواند به معنای نیاز داشتن به یادگیری باشد. افراد باید نحوه ارتباط و کار با تکنولوژی های صنعت 4.0 و نحوه تعیین مسئولیت ها و نقش ها را بدانند.
تاثیر صنعت 4.0 بر کارمندان به شکل های مختلفی است. تکنولوژی های فیزیکی و دیجیتالی هوشمند را میتوان به عنوان ابزاری برای آسان تر کردن کارهای کارمندان استفاده کرد. همکاری کارمندان و تکنولوژی ها موجب افزایش قدرت سازمان برای دستیابی به اهداف خود میشود. همچنین موجب ایجاد نقشهای کاملا جدیدی میشود ، دقیقاً همانگونه که محصولات و خدمات جدید را ایجاد میکنند.
یک تجربه جذاب برای مشتریان
همانطور که صنعت 4.0 بر مشتریان تاثیرگذار است میتواند مزایای مختلفی در هر مرحله از کار برای مشتریان داشته باشد از مرحله تحقیقات اولیه و فروش گرفته تا مدیریت حساب و خدمات پس از فروش.
حلقه PDP توضیحی در مورد راه هایی که می تواند صنعت 4.0 برای مشتریان سومند باشد ، ارائه میدهد: آنها از طریق محصولات ، خدمات و یا بخش های دیگر با شرکت ارتباط دارند و با ایجاد داده های قابل تجزیه و تحلیل میتوان به نیازهای مشتریان پاسخ داد. علاوه بر این ، این داده ها را می توان با اطلاعات قدیمی و داده های سایر مشتریان برای درک بهتر و حتی پیش بینی خواسته های مشتری ترکیب کنند ، یا برای طراحی روش های بهتر، در فرآیند تحقیق و توسعه استفاده کرد.
برای مرحله بعد چه باید کرد؟
شکی نیست که نفوذ مفاهیم صنعت 4.0 در فرایندها و عملیات شرکتها افزایش خواهد یافت. جریان اطلاعات ، تکنولوژیهای پیشرفته و مواد – به عبارت دیگر ، تکنولوژیهای دیجیتال و فیزیکی که شامل صنعت 4.0 هستند – دسترسی به اطلاعات و بینشهای همزمان در سراسر سازمان را برای ایجاد بینشهای عملی امکان پذیر میسازند. این به نوبه خود ، شرکت ها را قادر میسازد تا کارهای جدیدی را با روش های نوین انجام دهند و انقلابی در زنجیره های تامین ، تولید و مدل های کسب وکار ایجاد کنند.
اگر میخواهید صنعت 4.0 را مورد بررسی قرار دهید ، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
در نوآوری غرق شوید. به دنبال نوآوری های جدید برای سازمان باشید تا عملکرد تکنولوژی های مختلف و تاثیر آنها را روی کسب وکار خود ببینید. باید بفهمید که چه چیزی نیازهای شما را به شکل متفاوتی حل میکند و چگونه باید به آنجا رسید.
اکوسیستم ایجاد کنید. رشد دیجیتالی سازمان را ارزیابی کنید تا بفهمید چه کاری ممکن است میسر شود و چه اقداماتی باید انجام شود تا تکنولوژی های مورد نیاز را با منابع قبلی خود ایجاد کنید ، بدون اینکه به منابع جدید نیاز داشته باشید. فراتر از تکنولوژی ها ، منابع تخصصی است که میتوانید به عنوان بخشی از شبکه صنعت 4.0 به صورت داخلی یا خارجی به کار بگیرید.
حد و حدود تعیین کنید. بسیار مهم است که با سرمایه ی کم شروع به کار کنید که هنگام تست و تعریف استراتژی ها عواقب کمی داشته باشد. تعیین حد و حدود برای پروژه ها در سازمان میتواند فضای بیشتری برای ایجاد صنعت 4.0 فراهم کند ، همچنین می تواند به افراد کمک کند احساس ترس کمتری داشته باشند ، که در نهایت میتواند منجر به نوآوری بزرگتری شود.
با یک یا دو تحول شروع کنید تا ثابت کنید موثر خواهد بود. بخش هایی را که میتوانند برای سازمان ارزش ایجاد کنند ، در اولویت قرار دهید و سپس برای رشد و توسعه سازمان ، این بخش های موفقیتآمیز را در نظر بگیرید. موفقیت های اولیه می توانند منجر به تمایل بیشتر برای ایجاد فرصت برای سرمایهگذاری های اساسیتر در این بخش ها شوند.
منتظر بهترین ها نباشید و قبلی ها را تکرار کنید. به نظر میرسد تکنولوژی های صنعت 4.0 به سرعت در حال پیشرفت هستند و معمولاً جایی برای تکرار وجود دارد. یادگیری از تجربیات قبلی می تواند ابتکارات بعدی را فراهم کند و در فهرست اولویت های بعدی قرار بگیرد.
تغییرات به سرعت اتفاق میافتند. اما با تغییر فرصت ها ایجاد میشوند : توانایی صنعت 4.0 میتواند نقش اساسی در تصمیمگیری استراتژیک ، ترکیب گستردهتر اکوسیستم و سفارشیسازی محصولات و خدمات با نیازهای خاص مشتریان داشته باشد. ایجاد مزیت رقابتی نیاز به ریسکپذیری دارد.