برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

چگونه تحول دیجیتال میتواند به عملکرد بالای پایدار منجرگردد؟

مطالعه تحول دیجیتال ، سال گذشته ، نشان داد شرکتهایی که هفت محور دیجیتال را بطورگسترده و عمیق اعمال می کنند  تمایل دارند عملکرد مالی بهتری را شکل دهند . امسال ما چرایی آن را بررسی میکنیم.

منافع بالای توسعه دیجیتالی

شرکت های توسعه دیجیتالی از طیف وسیعی از مزایای ویژه بهره مند میشوند که ناشی از تحولات دیجیتالی آنهاست. بسیاری از این مزایا مانند بهبود کیفیت محصول و رضایتمندی مشتری ، به عملکرد مالی بهتر کمک میکند. برخی دیگر از این مزایا شامل کاهش اثرات محیطی و افزایش تنوع کاری هستند که بعنوان بخشی از مسئولیت های اجتماعی گسترده تر شرکت ها دیده میشوند.جهت دستیابی به چنین مزایایی ، سازمانها باید کاری بیش از پیاده سازی فناوری های نوین انجام دهند. تحول دیجیتال موفق نیازمند یکپارچه سازی دارایی ها و مهارت های تکنولوژی مرتبط است که ما آنها را محورهای دیجیتال درسراسر یک شرکت می نامیم. ( به شکل 1 در زیر توجه کنید)  

مطالعه تحول دیجیتال ، سال گذشته ، نشان داد شرکتهایی که هفت محور دیجیتال را بطورگسترده و عمیق اعمال می کنند تمایل دارند عملکرد مالی بهتری را شکل دهند. داده های ما امسال، این اطلاعات را تایید میکند: سازمان های تحت بررسی با تجربه بیشتر بمراتب بیشتر از سازمان های کم تجربه ازاین شاخص ها پیشی گرفته اند. با این وجود این سوال باقی است : چرا توسعه دیجیتال با عملکرد مالی بهتر همراه است ؟ درگزارش امسال ما بشکلی عمیق تر به عواملی میپردازیم که میتواند توسعه دیجیتال بیشتر را با  عملکرد مالی برتر پیوند دهد.

ما دریافتیم که بنظر میرسد مدیران برخی محورها را در مشارکت جهت دستیابی به این مزایا بیش از سایرین معتبر میدانند با این وجود همچنان اعتقاد داریم بمنظور دستیابی به سطوح بالاتر بلوغ دیجیتال یک رویکرد متعادل برای سرمایه گذاری درهمه محورها لازم است.

تحول دیجیتال منجر به ارتقاء عملکرد مالی میشود

دستاورد حاصل از مطالعه ما درسال جاری نشان می دهد که شرکت های با تجربه بالاتر سه برابر بیشتر از شرکت های با تجربه پایین تر رشد درآمد خالص سالانه و سود خالص سالانه ی بطور واضح بالاتر از میانگین صنعت خود گزارش کرده اند. الگویی که در همه صنایع صادق است.

تعریف ما از توسعه دیجیتال مبتنی بر این امر است که تا چه حد تحول دیجیتال اثرگذاری مثبت کسب و کار را سبب گشته است؟ نه لزوما تاثیر مالی مثبت. عملکرد مالی برتر ناشی از توسعه دیجیتال بالاتر برآیند و نه معادل اثرگذاری کسب و کار است که تعریف ما بر آن بنا گشته است.

 بلوغ دیجیتال چگونه میتواند تمایز ایجاد کند ؟

چه چیزی رابطه میان توسعه دیجیتال بیشتر و عملکرد مالی برتر را توضیح میدهد ؟ برای درک این مطلب ، نگاهی بر تحول دیجیتال از منظر هفت محور دیجیتال ذکر شده در جدول 1 سودمند می باشد. اما در این بخش می‌خواهیم به توضیح هر یک از مزایای تحولات دیجیتالی که قبلا به آن اشاره کرده ایم، بپردازیم.

 

کارایی 

تعدادی از محورهای دیجیتال میتوانند زمینه را برای افزایش کارایی فراهم آورند. بعنوان نمونه ، برای غول صنعت بیمه Guardian Life ، زیر ساخت انعطاف پذیر به کاهش هزینه ها همراه با چابک سازی عملیات ها و تسریع پیوند با استارتاپ ها  کمک کرده است. این شرکت بیش از 200 برنامه کاربردی را به ابر عمومی (public cloud ) منتقل کرده است . اقدامی که به وی اجازه داد آخرین دیتاسنتر ( مرکز داده ) خود را در نوامبر 2018 تعطیل کند.  مطابق CIO گاردین (Guardian )  هزینه های مربوط به اجرای این برنامه های کاربردی از زمان مهاجرت آنها 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. انتقال به ابر عمومی همچنین به تسهیل جابجایی به یک رویکرد توسعه محصول چابک تر کمک کرده است چرا که سازمان IT میتواند بجای مدیریت مراکز داده ، زمان و منابع بیشتری را صرف یادگیری و آزمایش اپلیکیشن های جدید نماید. علاوه بر آن ، مهاجرت به ابرعمومی، راهنمایی و ترکیب ابزارها و راه حل های جدید با استارت آپ ها را که معمولا بر زیرساخت های مدرن مبتنی بر ابرعمومی اجرا میشوند ساده تر میسازد.

افزایش درآمد

تحول دیجیتال میتواند با بهبود تجربه مشتری یا پشتیبانی از معرفی محصولات و خدمات جدید به سازمانها در رشد درآمد کمک کند. رستوران زنجیره ای Chipotle fast-casual  نمونه مثالی اخیری از ارتباط میان توسعه دیجیتال و افزایش درآمد را ارائه میدهد. بعد از اینکه شرکت اپلیکیشن موبایل خود را بروز کرد تا مشتریان بتوانند با سهولت بیشتری سفارشات خود را  مطابق میلشان تنظیم کنند، فروش دیجیتالی آن بیش از 100 درصد فروش هریک از دو فصل بعد نسبت به همین زمان درسال گذشته ، افزایش یافت. % 3/18 از کل فروش در فصل سوم سال 2019 در مقایسه با  فصل سوم سال 2018  و در درآمد کل و فروش فروشگاهها نیز در مقایسه به همین صورت افزایش یافت. به طور خلاصه، تجربه خرید دیجیتال ، مقدمه ای بر شکل گیری خطوط تولید سفارشی در فروش و پنجره های انتخاب برای خریداران آنلاین بود.

کیفیت محصول/ خدمات

برخی از محورهای دیجیتال بخصوص کنترل داده ها به شرکت ها کمک میکنند تا بینش های جدیدی پیرامون بهبود عملکرد محصول و کیفیت خدمات بدست آورند. برای مثال رولز رویس داده های حاصل از سنسور موتورهای جت را برای بهبود کارایی سوخت آنها تجزیه و تحلیل میکند. بر مبنای این قابلیت شرکت میتواند وعده دهد هزینه سوخت مشتریان خطوط هوایی خود را کاهش دهد. این امر به وی امکان داده تا مدل تجاری خود را بجای فروش کامل موتورهای جت به اشتراک جهت اجاره آنها تکامل بخشد. بنظر میرسد این مدل برای مشتریان جذاب باشد. برای مثال رولز رویس اخیرا برنده یک قرارداد 5 ساله خدمات یک خط هوایی اصلی در آسیا برای بیش از 130 هواپیمایی شد که با موتورهای جت آن کار میکنند. تجزیه و تحلیل بلادرنگ داده های سنسور ، رولز رویس را قادر میسازد تا توان موتور را افزایش دهد و از قطعات و سرویس های تعمیر سود بیشتری بدست آورد. همچنین میتواند ایمنی را افزایش دهد. چرا که شرکت میتواند ایمنی موتور را بصورت بلادرنگ ارزیابی نموده و پیش بینی کند چه زمانی تعمیرات لازم خواهد بود.

رضایت مشتری

با بهبود تجربه مشتری و توانایی در ارائه محصولات و خدمات بهتر ، تحول دیجیتال میتواند رضایت مشتری را افزایش دهد. یکی از برندهای پوشاک چند ملیتی ارتباطات خود با مشتری را تقویت نموده و از طریق تحول دیجیتال فروش مستقیم به مصرف کننده را افزایش داده است. این مجموعه موفق ، اپلیکیشن های پر فروش خود را با شخصی سازی و سفارشی کردن آنها به مشتریان وفادار خود ارائه کرد تا تجربه مشتری بهتری ارائه دهد.

تعداد کاربران فعال اپلیکیشن های موبایل در سالهای اخیر افزایش یافته که این مساله به افزایش قابل توجه فروش طی فصول اخیر کمک کرده . در همین حال ، این شرکت به تازگی مطابق یک شاخص اصلی ، بالاترین امتیاز در رتبه بندی رضایت مشتری طی 25 سال را بدست آورده است.

انگیزه و تعهد شغلی

کسب مهارت های جدید و ارتقاء مهارت نیروهای کاری برای ترغیب بیشتر آنها به حرکت به سمت دیجیتالی شدن – محور دیگری از دیجیتال – میتواند در قالب افزایش انگیزه و تعهد شغلی برای سازمان سودآوری داشته باشد. یکی از تولیدکنندگان از تکنولوژی دیجیتال درجهت پشتیبانی از یک برنامه ریزی مهارت آموزی مجدد کارکنان جهت حفظ آنها در موقعیت های شغلی جدید در شرکت بهره برداری نمود. به کمک یک ابزار تعاملی مبتنی بر تجزیه و تحلیل کارکنان می توانند نقش های جایگزین و مسیرهای شغلی ارائه شده در شرکت را کشف کنند. این برنامه موجب  افزایش انگیزه و تعهد شغلی کارکنان در کل شرکت شد.

تمرکز بر رشد و نوآوری

علاوه بر پنج عامل ذکرشده در فوق ، عملکرد مالی برتر شرکت های دارای توسعه دیجیتال بالاتر ممکن است به ارزش گذاری بیشتر آنها بر نو آوری و رشد بعنوان مزایای سرمایه گذاری دیجیتالی مرتبط باشد. وقتی از آنها خواسته شد بزرگترین مزیت تحول دیجیتال در بخش های عملیاتی خود را انتخاب کنند ، پاسخ دهندگان سازمان های با تجربه بیشتر ، تمایل داشتند مزایای توسعه سازمان نظیر افزایش فروش ، پاسخگویی به نیازهای تجاری و رضایت مشتری را برجسته نمایند. پاسخ دهندگان سازمان های کم تجربه ، بیشتر به مزایایی نظیر کاهش هزینه و بهبود بهره وری توجه داشتند. پاسخ دهندگان با تجربه بیشتر برای مثال ، به احتمال زیاد ، فروش محصولات یا خدمات جدید را بعنوان اصلی ترین مزیت تحول دیجیتال به عملکردهای تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری خود استناد می دادند درحالیکه سازمان های کم تجربه به احتمال زیاد هزینه های کمتری برای راه اندازی محصولات و خدمات جدید را مورد استناد میدانستند. همین الگو درفروش و بازاریابی نیز صادق است. شرکت های با تجربه بیشتر به احتمال زیاد به تاثیر تحول دیجیتال بر افزایش ارزش عمرمشتریان اشاره دارند درحالیکه شرکت های کم تجربه به احتمال بیشتر به کاهش هزینه های دستیابی به مشتری اشاره می کنند.

یک دلیل بزرگ که میتواند سازمان های کم تجربه را در رشد و نوآوری به خطا بیاندازد این است که آنها از مدل های کسب و کار دیجیتالی استفاده نمی کنند. سازمان های با تجربه بیشتر نسبت به نمونه های کم تجربه یا تجربه متوسط ، با احتمال بالا بطور قابل توجهی استفاده از مدل های کسب و کار دیجیتالی را گزارش میدهند. درحالیکه % 55 از پاسخ دهندگان سازمان های دارای تجربه بیشتر گفته اند که محصولات دیجیتالی ارائه میدهند تنها %33  از سازمان های با تجربه متوسط و %17 درصد کم تجربه همین صحبت را مطرح کرده اند. برای مثال یک تولیدکننده چند ملیتی بوسیله ارائه سرویس هایی که بر بستر دیجیتالی فعال شدند نظیر نظارت بر دارایی و نگهداری پیش بینی شده برمبنای داده های جمع آوری شده از محصولات خود ، درآمد حاصل از خدمات و فروش قطعات پس از فروش محصول اصلی خود را بطور قابل توجهی افزایش داد. این شرکت درنظر دارد این منبع درآمدی را به شکل چشمگیری درسالهای آینده افزایش دهد تا از تاثیر احتمالی رکودهای کلان اقتصادی که میتواند تقاضای محصولات با سرمایه گذاری سنگین را کاهش دهد ، محافظت نماید. باعث میشود اقدامات قدیمی بهتر ، سریعتر و ارزان تر صورت پذیرد و اقدامات جدیدی که قبلا انجام آن ممکن نبود اکنون قابل تحقق گردد. صرفه جویی در هزینه و کارایی محصولاتی که در تحول دیجیتال تولید می شود از اهداف اصلی بسیاری از شرکت‌ها است. سازمان های کم تجربه مطمئنا باید با توسعه دیجیتال خود به صرفه جویی در هزینه و منافع کارایی دست یابند اما آنها باید همچنین هدف خود را تقویت رشد و نوآوری جهت بهره مندی از پتانسیل کامل تحول دیجیتال قرار دهند.

 

چگونه محورها با خروجی های کسب و کار مرتبط میگردند؟

 رهبران ممکن است کنجکاو باشند که با توجه به مزایای مورد اشاره در فوق ، محورهای دیجیتال بیشترین بازده سرمایه گذاری را به همراه داشته باشند . شواهد پیچیده است اما ما فکر میکنیم مسیر صحیح  آشکار است. بر اساس قضاوت حاصل از داده های مطالعه امسال  بنظر میرسد دو مورد از هفت محور – کنترل داده ها و گردش کار هوشمند – بیشترین تاثیر را بر مزایای خاص کارایی ، رشد درآمد ، کیفیت محصول/ خدمات ، رضایت مشتری و انگیزه و تعهد شغلی کارکنان داشته باشند . شکل 4 تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان میدهد این دو محور با هم تقریبا نیمی از تاثیرات مشاهده شده بر این خروجی ها را از آن خود میسازند درحالیکه سایر محورها در این رابطه نقش کمرنگ تری بازی می کنند.

اما نتیجه گیری نباید این باشد که سازمان ها میتوانند صرفا با دنبال کردن این دو محور و نادیده گرفتن سایرین ، بیشترین سود را کسب نمایند. چرا ؟  زیرا همانگونه که در مطالعه و بررسی سال گذشته مشاهده کردیم ، سازمان هایی که تعداد بیشتری از محورها را بصورت گسترده تر در بخش های بیشتری از ارکان خود به اجرا میگذارند ، مایلند به سطح بالاتری از رشد دیجیتالی با مزایای بیشتر برسند. مدیران میتوانند با اخذ توانمندی کنترل داده ها و گردش کار هوشمند بیشترین اعتبار را در دستیابی به مزایا بدست آورند چون تاثیر پروژه های حاوی این محورها به سادگی قابل اندازه گیریست. تجزیه و تحلیل ، بینش هایی را تولید میکند که تصمیم گیری بهتر انجام شود و اتوماسیون میتواند مستقیما معیارهای هزینه و کارایی را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد سازمان هایی که در سیستم های گزارش دهی خود از هوش مصنوعی بهره برده اند %33 افزایش تولید و %37 خطا را کاهش دادند. تاثیر مستقیم سایر محورها منجمله زیرساخت ها یا تجربه مشتری یکپارچه شده میتواند دشوارتر از کمیت باشد. این محورهای دشوارتر در اندازه گیری ، همچنان عامل مهمی در تحول دیجیتال اند. زیر ساخت ها انعطاف پذیری و امنیت لازم را برای موفقیت در دنیای دیجیتال فراهم می آورند. همانطور که جو وینمن (Joe Weinman ) نویسنده کتاب Cloudonomics بیان میکند :  ” ارزش واقعی معماری ابری یا ترکیبی ابری در شکل چابکی ، کاهش زمان رسیدن به بازار ، تسریع درنوآوری ، تجربه های بهتر و غنی تر کاربر و ساده سازی ذاتی ابر یا مدل های کسب و کار مبتنی بر ابر است.”

تجربه مشتری بسیار مهم است : %80 مشتریان B2B  و B2C  اکنون به  تجربه خود ، به همان میزان  محصولات و خدمات یک شرکت در زمان اخذ تصمیم برای خرید اهمیت می دهند. در واقع نمونه های قانع کننده ای وجود دارد که نشان میدهد چگونه شرکت ها میتوانند ارزش بدست آمده توسط حتی این محورهای دشوارتر را اندازه گیری نمایند. برای مثال Unilever بیش از 50 اپلیکیشن را بر روی سیستم عامل مبتنی بر ابر Salesforce  ایجاد کرده که به آنها اجازه میدهد 4 تا 5 برابر سریعتر و با 40 درصد هزینه پایین تر برنامه های کاربردی را استقرار بخشند و تحقیقات قبلی دلویت (Deloitte )   نشان داده سازمان هایی که بر تجربه مشتری بیشتر تمرکز دارند ، ارزش عمر مشتری خود را 6/1 برابر بیشتر از سایر سازمان ها افزایش میدهند. متعادل ساختن سرمایه گذاری در همه محورها ، به سازمان ها کمک میکند تا به توسعه دیجیتالی برسند و بر نوآوری در ایجاد مدل کسب و کار توانمند گردند. همانگونه که در مورد رولز رویس و سایر نمونه های ذکر شده در بالا عنوان شد ، چنین نوآوری در مدل کسب و کار میتواند به سازمان ها فرصت کسب و ایجاد  ارزش جدید بدهد.

بهترین تکنیک ها در هر محور

رهبران سازمان باید بفمهند که چگونه مزایای هر محور را به حداکثر برسانند . برای این منظور ، ما از پاسخ دهندگان امسال درخواست نمودیم مشخص کنند چه عملی در هدایت و پیشبرد موفق درهر محور بیشترین اهمیت را دارد ؟ جدول زیر بهترین روش ها برای اجرای هر محور دیجیتال را نشان میدهد. در محور تجربه مشتری یکپارچه  برای نمونه، داشتن نقاط تماس چند کاناله ترکیبی (Omnichannel) از تمایل مشتری به داشتن تنوع در تعامل پشتیبانی میکند. درعین توجه به خواسته های مشتری ، داشتن چشم اندازی 360 درجه از ارتباط با وی به سازمان ها کمک میکند تا درک و پاسخگویی بهتری به ترجیحات و رفتار مشتری داشته باشند. به همین ترتیب ، برای محور زیرساخت انعطاف پذیر و امن دو مورد از سه تجربه مهم پیشرو ، اتوماسیون مدیریت و بهینه سازی  هزینه ابری  و اتوماسیون تدارک و بهره برداری از زیرساخت های ابری، نشان دهنده رشد اهمیت اتوماسیون در مدیریت هزینه و پیچیدگی در محیط شرکت های ابری است که به لطف رواج  زیرساخت های ابری چندگانه و ترکیبی، پیچیده تر میشود و برای محور گردش کار هوشمند ، ایجاد یک مرکز اتوماسیون  از رتبه بالایی در میان تجارب راهبردی برخوردار است. این مایه تعجب  نیست  :  یک مرکز اتوماسیون به توسعه تخصص اتوماسیونی که میتواند در کل سازمان بکارگرفته شود کمک میکند. همچنین از ثبات و سازگاری توسعه و پیاده سازی اقدامات اتوماسیون ، ردیابی و گزارش تاثیر آن تلاشها و مدیریت مطابق با استاندارهای امنیتی IT پشتیبانی میکند.

منافع توسعه دیجیتال از منافع کسب و کار سنتی فراتر می رود

علاوه بر حمایت از عملکرد مالی بهتر ، تحول دیجیتال به شرکت ها کمک میکند تا با تغییر انتظارات جامعه از کسب و کارها هماهنگ شوند. این مساله در دورانی اهمیت میابد که از شرکت ها خواسته میشود مسئولیت اجتماعی نشان داده و در کنار سرمایه گذاران به خواسته های ذینفعان نیز پاسخ دهند. طی دو سال گذشته تماس میان رهبران کسب و کار افزایش یافته تا شرکت ها بتوانند دامنه ماموریت خود را گسترش دهند. بعوض اینکه تنها نگران بازپرداخت سود به سرمایه گذاران باشند ، شرکت ها بطور فزاینده ای  متعهد میشوند با انواع  دغدغه ها و نگرانی های روبه رشد اقتصاد اجتماعی مواجه شوند. درسال 2019 ، 181 مدیرعامل آمریکایی (US CEOs ) بیانیه میزگرد کاری امضا کردند که  قول میدهد شرکت های آنها متعهد شوند به سهامدارانی فراتر از سرمایه گزاران خود ، نظیر مشتریان ، کارکنان و جوامعی که در آنها  فعالیت دارند بهره برسانند. دریک مطالعه صورت گرفته توسط دلویت در سال 2017 بیش از دو سوم (% 69 ) مدیران کسب و کار ، تنوع نیروی کار را مساله مهمی برای شرکت خود نامیدند. بیش از %59   شرکت های چند ملیتی در سال 2014 و %87   آنها در 2019 متعهد شدند اهدافی متناسب با دغدغه های زیست محیطی که در معاهده آب و هوایی پاریس اشاره شده بود، دنبال نمایند. تکنولوژی های دیجیتال میتواند به پاسخدهی به این اولویت های جدید کمک نماید. یک تجزیه و تحلیل بتازگی  20 هدف مرتبط با اهداف توسعه پایدار سازمال ملل متحد را مورد بررسی قرار داده و نشان داد که توسعه جهانی مورد انتظار از تکنولوژی های دیجیتالی موجود ، بطور متوسط، موجب %22 سرعت بخشی پیشرفت در 20 هدف مرتبط با آن اهداف و%23 کاهش روند نزولی خواهد شد. درحال حاضر شرکتها از فناوری های دیجیتال برای اهدافی ورای بازدهی مالی بهره می برند. بعنوان مثال برخی شرکت ها از فناوری های دیجیتالی بمنظور پشتیبانی از تنوع نیروی کار استفاده میکنند. ( شکل6 ) بازار آنلاین املاک و مستغلات گروه زیلو (Zillow Group ) بعد از استفاده از یادگیری ماشین برای شناسایی و ویرایش زبان درپست های شغلی خود ، رشد 12 درصدی درمتقاضیان زن را تجربه کرد که بی طرفی جنسیتی را تقویت نمود و درحال حاضر چندین فروشنده تحلیگرهای نیروی کار ، قابلیت های خود را برای کمک به شرکت ها در اندازه گیری و تحقق  اهداف متنوع ارتقاء  می دهند.

 

سایر شرکت ها در اقدامات تحول دیجیتال خود ، پایداری زیست محیطی را هدف قرار میدهند. برای مثال تسکو (Tesco)  به کمک تحلیلگر هوشمند اندازه گیری اثرات زیست محیطی خود تامین هدف کاهش میزان انتشار کربن را دنبال میکند.

درصنعت ساخت و ساز ، هواپیماهای بدون سرنشین به کاهش ضایعات مواد در اماکن ساختمانی که بیش از %25 مواد زائد تولیدشده در ایالات متحده را تشکیل میدهند، کمک میکنند و درکشاورزی ، سمپاش های علف کش رباتیک میتوانند بکارگیری علف کش ها را به میزان 20 درصد درمقایسه با روش های سنتی درکل مزارع کاهش دهند. بسیاری از سازمان هایی که ما مورد بررسی قرار دادیم ، از فناوری های دیجیتالی برای تقویت پایداری زیست محیطی استفاده کرده اند. ( شکل 7 ) درحالیکه سازمان های با تجربه بیشتر در این زمینه فعال ترین بودند، اغلب سازمان های کم تجربه  نیز  حتی گفته اند که بمنظور دستیابی به پایداری بیشتر زیست محیطی از فناوری های دیجیتالی بهره میبرند.

شکل 7 نشان میدهد که چگونه توسعه دیجیتال میتواند شرکت ها را قادر سازد تا با مسائلی مهم تر در بازه گسترده تری از ذینفعان ورای سرمایه گذاران خود روبرو شوند. پژوهش دلویت و MIT حاکی است که شرکت های به بلوغ رسیده از جنبه دیجیتالی به احتمال زیاد چارچوب های حاکمیتی و اخلاقی مدرن دراختیار دارند. این امر آنها را قادر میسازد با چابکی بیشتری عمل کنند چراکه آنها محافظ های مناسبی جهت کاهش خطر  گام های بخطا برداشته شده که  منجر به  در معرض دید منفی قرار گرفتن برند میشوند لحاظ کرده اند. این اقدام همچنین میتواند به آنها کمک کند تا بسرعت و بشکل موثر پاسخگوی انواع مسائل مطرح شده در این بخش باشند. برای مثال ، وجود چارچوب های اخلاقی مناسب  در سازمان با احتمال زیاد آن سازمان را به فرایندی جهت غربالگری و ازبین بردن تعصبات در مدل های هوش مصنوعی مورد استفاده جهت بکارگیری استعدادها مجهز میسازد. بعلاوه بهره برداری از فناوری های دیجیتال در جهت تامین پایداری زیست محیطی و تنوع نیروی کار میتواند منافع مالی مستقیم را فراهم آورد. کاهش انتشار کربن یا مصرف منابع ، میتواند سازمان ها را درکاهش هزینه ها یا اجتناب از آنها یاری کند. برای مثال شرکت حمل و نقل جهانی Maersk  glomerate  هزینه سوخت خود را طی یک دوره دو ساله  % 13 کاهش داد که بخشی از آن از تحلیل داده های حاصل از حسگر کشتی ها برای بهینه سازی سرعت و مسیر آنها بدست آمده است. هواپیماهای بدون سرنشین میتوانند به شرکت های ساختمانی کمک کنند تا 160 میلیارد دلار در سال کاهش هزینه  انتقال مواد زائد به محل های دفن زباله را تجربه کنند. فوائد مالی غیر مستقیم نیز قابل حصول است : پژوهش های سابق دلویت (Deloitte) شرح داده چگونه تنوع نیروی کار، توانایی سازمان ها در نو آوری و شناسایی ریسک ها را بوسیله ایجاد خلاقیت بیشتر در حل مسائل بالا میبرد.

سرمایه گذاری بر روی تحول دیجیتال هرچند کندتر از سال گذشته اما بسرعت در حال رشد است .

سازمان های تحت بررسی ما قصد دارند سرمایه گذاری های خود در دستیابی به توسعه دیجیتال را طی 12 ماه آینده به میزان قابل توجهی، البته نه به اندازه سال گذشته افزایش دهند. بطور متوسط ، پاسخ دهندگان امسال گفتند که آنها برنامه ریزی کرده اند تا طی 12 ماه آینده ، سرمایه گذاری های خود را بر طرح های تحول دیجیتال % 15 افزایش دهند. این  مغایر افزایش %25  برنامه ریزی شده است که پاسخ دهندگان سال گذشته در پاسخ به همین سوال گزارش نمودند. ( شکل 8 )

با این وجود رشد %15  یک رشد بزرگ است و نشان میدهد تحول دیجیتال هنوز اولویت بالایی دارد.

پاسخ دهندگان از همه سطوح توسعه دیجیتال گزارش دادند که از میان سرمایه گذاری های برنامه ریزی شده برای سال آینده جهت تحول دیجیتال ، محورهای مهم دیجیتالی با بالاترین اولویت ، زیرساخت ها ( هم در ناحیه امنیت سایبری و هم ابر ) و تجزیه و تحلیل داده است. این صحبت بر اهمیت زیرساخت ها – حتی اگر اندازه گیری آنها دشوار باشد – و تجزیه و تحلیل داده ها  ( که با تولید منافع آسانتر قابل  ارزیابی همراه است ) اذعان دارد. به احتمال زیاد امنیت سایبری بعنوان یک اولویت سرمایه گذاری بسیار بالا در تمام سطوح توسعه ذکر شده است. سازمان های کم تجربه ممکن است پیش از انجام سایر ابتکارات تحول دیجیتال ، در دفاع از امنیت سایبری خود ، نیازمند ایجاد دشواری در آن باشند. از آنجا که آنها دارایی های دیجیتالی، قابلیت ها و اکوسیستم های قوی تری را ایجاد میکنند ، ناگزیر سطح حمله ای را که باید در مقابل آن دفاع کنند بزرگ میکنند. به احتمال زیاد به همین دلیل ، امنیت سایبری نیز اولویت  اول سازمان ها با تجربه  بیشتر قرار دارد. آنها  بردارهای حمله بالقوه بیشتری جهت نظارت و امنیت دارند. طرح ها میتوانند تعییر کنند با این حال ، پاسخ دهندگان  مطالعه امسال گزارش دادند که آنها بطور متوسط 3/11 میلیون دلار برای تحول دیجیتال در سال گذشته هزینه کرده اند. بسیار کمتر از 6/13 میلیون دلاری که پاسخ دهندگان در مطالعه سال گذشته عنوان کردند برای 12 ماه بعد بودجه بندی نموده اند.

نظر به گزارش های اخیر تحلیلگران و رسانه ها مبنی بر اینکه نگرانی های مربوط به اقتصاد جهانی باعث کاهش سرمایه گذاری در کسب و کارهای فناورانه شده ،کاهش سرعت رشد سرمایه گذاری در تحول دیجیتال تعجب‌آور نیست. برای مثال:

Forrester پیش بینی میکند هزینه کرد بر روی فناوری توسط دولت ها و سازمان های کسب و کار درسال 2020 ، 8/3  درصد رشد خواهد کرد. کمتر از % 5/4  درسال 2019 و %5 درسال 2018 . 29 شرکت تحلیلگر این رشد کاهنده را به نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی نسبت میدهند. شرکت های فروشنده فناوری نیز گزارش داده اند با کاهش تقاضای محصولات خود روبرو هستند.

در مواقع عدم قطعیت اهمیت تحول دیجیتال  بیشتر میشود

تحول دیجیتال ممکن است  کلیدواژه ای باشد که بیش از حد مورد بررسی قرار گرفت اما به هیچ وجه خسته کننده نیست. درمقابل ، شرکت های  واقعی از منافع کسب و کار واقعی خود در سرمایه گذاری بر تحول دیجیتال بهره میبرند. شواهد به ما میگوید که یک تلاش گسترده مبنی بر پیاده سازی محورهای دیجیتال ، میتواند منافع کسب و کار پایداری اعم از کیفیت بهتر محصول و رضایتمندی بالاتر مشتری تا بهره وری بیشتر و افزایش درآمد به همراه داشته باشد. بیش از سه برابر شدن نرخ هزینه های فناوری اطلاعات درکل ، افزایش سرمایه گذاری در تحول دیجیتال همچنان تداوم دارد و زیبایی تحول دیجیتال اینست که : پتانسیل تامین اعتبارمالی خود را دارد. در همان مراحل اولیه ، اقدامات صورت گرفته در راستای تحول دیجیتال میتواند موجب صرفه جویی در هزینه و کسب سود حاصل از بهره وری گردد که سرمایه گذاری در نو آوری ، مدل های نوین کسب و کار و تسریع رشد را تامین اعتبارمالی مینماید. سیگنال های اقتصاد کلان و عدم قطعیت  در مورد آینده ، صرفا نیاز به تحول دیجیتال را افزایش میدهد. در یک بازاردرحال تغییر و تحول مداوم شکل گرفته بوسیله تکامل نیازهای مشتریان و ذینفعان ، تحول دیجیتال میتواند به سازمان ها کمک کند تا استحکامی که برای پیشرفت درخور در آینده به آن نیاز دارند درخود ایجاد کنند.

پیوست : جمعیت شناسی پاسخ دهنده

این گزارش بر پایه مطالعه و نظر سنجی ترسیم شده که  در نوامبر 2019  به اجرا در آمده و طی آن از مدیران مستقر در ایالات متحده خواسته شده  تا رویکرد سازمان خود را پیرامون تحول دیجیتال ارزیابی کنند. سازمانهای واجد شرایط سازمان هایی بودند که دارای جمعیت کل 500 یا بیشتر بودند و حداقل 250 میلیون دلار درآمد سالانه کسب میکردند. شکل ده به  تسهیم درآمد سالانه  1200 سازمان مورد بررسی میپردازد. تجزیه و تحلیل ما پاسخ هایی را شامل شد که  از طرف مدیرانی مطرح شده بود که به گفته خود درباره اقدامات صورت گرفته پیرامون تحول دیجیتال در سازمان تحت امر خود آگاهی و دانش بسیار یا  در حد بالا داشتند. تقریبا  بیش از نیمی ( %51  ) از پاسخ دهندگان دارای عناوین C-suite بودند. %22 درسطح نایب رئیس یا معادل آن و %27  در سطح مدیر یا معادل آن.

به تعدادی برابر ( 200 نفر ) از پاسخ دهندگان از هر یک از 6 صنعت ذیل مورد بررسی قرار گرفتند :

  • محصولات و خدمات مصرفی
  • انرژی ، منابع و صنایع
  • خدمات مالی و بیمه
  • خدمات دولتی و عمومی
  • علوم زندگی و مراقبت های بهداشتی
  • فناوری ، رسانه و سرگرمی و ارتباط از راه دور